Mellan 2012 och 2014 tog Blocket och HUI research fram en rapport de kallade Begagnatbarometern. Syftet var att kunna följa på vilket sätt svenskarna shoppade begagnat och även att kunna jämföra med siffror från detaljhandeln. I rapporten framgick att den största kategorin inom begagnathandel mellan privatpersoner var möbler, som stod för hela 22% av den totala andelen annonser. Därför är den nya sajten Blocket Design en logisk utveckling av Blocket. Sajten ska ge inspiration, visa upp guldkorn från populära märken och hjälpa människor att komma igång med sin begagnatshopping på nätet.

Den nya sajten blir ett skyltfönster

När Blocket lanserar ny inrednings-sajt under vintern 2016 är det med siffrorna från Begagnatbarometern i ryggen. Svenskar köper begagnade möbler och inredningsprylar på nätet som aldrig förr, men ju större utbud desto svårare att hitta det man söker. Blockets nya sajt Blocket Design hoppas kunna råda bot på detta! Tanken är att sajten ska fungera som ett slags skyltfönster, där man lyfter fram de finaste och mest eftersökta varumärkena och prylarna. Det råder ingen brist på prylar att välja mellan, eftersom inredningskategorin har ett dagligt utbud på runt 90 000 annonser. Från Blockets sida hoppas man att den nya satsningen ska leda till att möbler och prylar snabbare hittar nya hem, vilket gagnar så väl säljare som köpare.

Så shoppar svenskarna begagnat

Det är inte bara möbler som är populärt att handla begagnat i Sverige, två andra framträdande kategorier är bilar och kläder. Att bilar säljs och köps begagnat är logiskt eftersom de har ett högt andrahandsvärde, men vad gäller kläder är det något annat som lockar. I en tid där alla vill vara unika är viljan stor att hitta plagg som ingen annan har, och då blir plötsligt mormors gamla städrock eller gammelfarfars plommonstop hett igen. Dessutom är miljömedvetenheten hög i Sverige och de allra flesta vill bidra till att minska klädsvinnet. Köp och försäljningar rullar året om men veckan efter påsk är den absolut mest populära veckan att köpa och sälja begagnade prylar på nätet.

 
 
 
 
sportpress